Consultancy

De meeste organisaties zijn uitstekend in staat om de dagelijkse bedrijfsvoering te organiseren. Ze kennen de markt waarin ze opereren, en kennen hun eigen processen tot in detail.
Toch zijn er regelmatig situaties waarbij expertise gevraagd wordt die de organisatie zelf niet in huis heeft. In dat geval is het een goed idee om een onafhankelijk consultant in te huren. De consultant heeft veel kennis en ervaring, en kijkt met een frisse blik naar de organisatie zonder vatbaar te zijn voor eventuele gevoelige politieke situaties, en geeft een onafhankelijk advies.
Daarom is het inhuren van een consultant de beste optie voor het invullen van een tijdelijke functie waarvoor specifieke competenties gevraagd zijn. Dit gaat sneller, en is ook vanuit het oogpunt van kwaliteit en kosten vaak een betere optie dan de benodigde competenties ontwikkelen binnen de organisatie. Uiteindelijk is het inhuren van consultant daarom ook de meest voordelige optie.
Wire Finance Consultancy is met name gericht op het geven van adviezen aan MKB- en familiebedrijven.
Al meer dan 30 jaar ben ik actief binnen het MKB en familiebedrijven. Gecombineerd met mijn bedrijfseconomische en juridische opleiding kan ik op putten uit een rijke ervaring, die ik graag deel om vraagstukken van andere organisaties met een frisse blik van advies te voorzien.
Een veel voorkomend vraagstuk binnen MKB- en familiebedrijven is hoe de organisatie naar een volgende fase gebracht moet worden, zonder de succesformule onnodig aan te tasten.
Dit kan betrekking hebben op opvolging door de volgende generatie, maar ook hoe om te gaan met veranderingen in de markt, verandering in klantbehoefte, het doorvoeren en optimaliseren van digitalisering, een mogelijk overname- of verkooptraject met alle integratievraagstukken die daar bij horen. De ervaring leert dat juist in MKB- en familiebedrijven het niet alleen gaat om het strategisch plan, maar vooral ook om de aandacht aan de medewerkers om die enthousiast te maken voor de stap naar de volgende fase. Ik denk graag mee over nieuwe ideeën en bied inspiratie op zowel strategisch als tactisch niveau. Ervaring leert dat deze inzichten, klanten iedere keer weer helpen om nog meer te excelleren.
Mijn resultaatgerichte hands-on aanpak zal uiteraard worden toegespitst op uw specifieke vraag, maar de rode draad van mijn advies zal vaak gebaseerd zijn op de pijlers Product, Team, Product en Digitalisering.
Product: Het product (of dienst) is het bestaansrecht van de organisatie.
- Welke toegevoegde waarde bieden mijn producten?
- In welke markt bevindt ik mij, en hoe ontwikkelt die markt zich.
- Zijn er technische innovaties die kansen of bedreigingen veroorzaken?
- Wat is de prijsontwikkeling en -strategie.
- Wat is de klantbeoordeling?
- En hoe gedraagt de concurrentie zich.

Team: De medewerkers zijn het gezicht van de organisatie, moeten hun werk goed en met plezier doen, en de klant de beste ervaring geven
· Heb ik de juiste mensen in mijn organisatie?
· Hoe is hun ontwikkelpotentieel?
· Wat is de blauwdruk van het team over 5 jaar?
· Is duidelijk wat er van hen verwacht wordt?
· Hoe werken mijn teams samen?
· Heb ik de juiste organisatiestructuur?
Process: Processen bieden houvast en zekerheid om de organisatie in staat te stellen de beste prestatie te leveren.
· Heb ik op de juiste manier mijn processen ingericht?
· Zowel naar de klant als ook aan de achterkant?
· Hoe is de klantreiservaring?
· Hoe zijn de beoordelingen van consumenten en klanten?
Digitalisering: Digitaliseren is zowel het digitaal maken van informatie als het digitaal verwerken daarvan informatie.
· Processen moeten anders worden ingericht.
· Medewerkers moeten worden getrained, of misschien ander werk gaan doen
· Welke gevolgen heeft digitalisering voor mijn marktpositie, klantcontact, marketing, klantverwachting?
Door analyse ontstaat inzicht.
Uit inzicht volgt resultaat.